• tim9043

Analisten : Spotify koerst af op het faillissement

Volgens Dutchcowboys.NL stoomt de populaire muziek kanaal streaming dienst naar het faillissement. Deze conclusie zou gemaakt zijn door financiële analisten nadat de bekende muziek provider Spotify zijn financiële resultaten voor het jaar 2011 had bekend gemaakt.

De onderneming lijdt enorme verliezen en doet er al aan om deze verliezen enigszins onder controle te krijgen. Elke extra dollar aan inkomsten gaat quasi onmiddelijk naar de royalty betalingen aan de artiesten. Dit heeft een vicieuze cirkel in gang gezet : “hoe meer abonnees de dienst krijgt , hoe meer songs er worden geluisterd en hoe meer verlies het bedrijf lijdt”. Het analistenbureau PrivCo spreekt van een “gebroken businessmodel” , wat volgens hun onmiddellijk moet worden aangepast.

De onderneming melde een omzet van 187 miljoen euro in 2011, wat een stijging is van 151% tegen het jaar ervoor. Maar het uit de voegen gebarsten bedrijf heeft ondertussen 311 werknemers wat in diezelfde tijdspanne de personeelskosten met 173% deed toenemen.


spotify

U moet weten, 98% van de omzet van Spotify gaat rechtstreeks naar de verschuldigde royalties. De overblijvende 2% voldoet helemaal niet om de overige kosten voor personeel, marketing & sales, infrastructuur, kantoren en dataservers te betalen. Hoe meer klanten er worden verworven, hoe meer muziek er zal worden beluisterd, hoe meer royalties er dus verschuldigd zijn.

Een moordend model, zegt PrivCo. Er wordt zelfs niet eens rekening gehouden met de artiesten, die steen en been klagen over de vele te lage royalties die ze ontvangen. Een song dat éénmaal wordt afgespeeld op Spotify brengt de desbetreffende artiest ongeveer 0.0009 dollar op. Hier bovenop moet de artiest ook een jaarvergoeding betalen om te mogen verschijnen in dit “nieuwe” distributiekanaal.

De aanbeveling die PivCo doet? De abonnementsprijzen die Spotify aanrekent aan zijn “zwaardere” gebruikers op te krikken en te stoppen met het gratis model wat Spotify nu aanbiedt. Dit laatste drijft het bedrijf recht de ravijn in. Laten we hopen dat ze alles op een rijtje krijgen !

Dit artikel is meer dan 8 jaar oud - waarschijnlijk is deze informatie niet meer relevant of van toepassing.

#spotify

0 keer bekeken0 reacties